Sommarjobbsäckel

För den som inte vet jobbade jag juli - augusti på ett telemarketing företag vid namn Talking People, som jag blev värvad in i. Hade inget bättre för mig och behövde pengarna så självklart sa jag ja, började arbeta och tyckte allt gick helt okej ändå. Började i slutet av juli och fick då ca 1200 i lön, viket jag antog var normalt efter att bara hunnit jobbat någon dag. Arbetet är flexibelt och man kan välja att jobba morgon, eftermiddag, kväll & helger, låter ju skitbra!

Nu i september känner jag att jag absolut inte har tid att jobba där mer, skolan tar upp alldeles för mycket och jag har ett tag vantrivts där för att det tär på mig att sitta där och säga samma sak i flera timmar, jag är helt enkelt inte den bästa säljaren. Bästämmer mig alltså för att säga upp mig, men väntar på min sista lön eftersom den måste vara rätt stor, jobbade på som ett djur i augusti.

Lönebesked ska komma på mailen den 15, men kommer den 21, och jag får ca 1000 kronor. Jag tänker att det måste blivit något fel, att det absolut inte kan stämma, så idag var jag inne hos företaget och pratade med ekonomiansvarig. Det ligger till så att, inte nog med att de har missat att skriva in mer än halva tiden jag jobbat under augusti (medvetet eller ej..), så finns det inget att göra åt att de nu dragit skatt på skiten, och istället för att totalt få ut 2900 får jag ut drygt 2000, alltså har jag dragit en nitlott på 1000 tusen kronor, vilket känns förjävligt.

Jag behöver inte gå in närmare på detalj, för det finns saker jag personligen kunde gjort, som att hålla stenkoll på mina timmar, tyvärr gíck jag inte in med attityden att de ville lura mig, men vad kan man förvänta sig av försäljare? Alla som ska sommarjobba eller bara vill ha ett kvällsjobb;

  • Om du tror vet att du inte kommer jobba upp till 18.000 om året, (t.ex om du somarjobbar) lämna in en jämkningsansökan. På det sättet kan inte din arbetsgivare dra skatt från din lön.
  • Se till att ha all fakta innan lönen betalas ut, fråga om kommande avgifter och annat, för i slutändan blir det ditt ansvar.
  • Om du jobbar som säljare och har provision, håll koll på hur mycket du säljer. Om du är timanställd, håll stenkoll på dina timmar.
  • Läs noga genom alla avtal du skriver på.
  • Om du jobbar som försäljare kommer du bli insåld av dem i företaget, och någon kommer försöka blåsa dig.
  • Spara alla lönebesked osv, men vet aldrig när någon försöker vara sneaky!
Det var väl allt för mig, kände för att utagera mig. Done.

Kommentarer
Postat av: Evan den allsmäklare

bra sagt!

sånt ska inte stickas under stolen. hoppas ALLA läser dehär inlägget, och inte söker jobb hos dom så dom går i konkurs. jävla as.

2009-09-22 @ 19:52:18
URL: http://bloggis.se/millol

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0